Badacz-3 pod lupą lasera – dimension control jednostki
Precyzyjny pomiar statku Badacz-3 dla potrzeb dimension control
Uxo Marine przeprowadziło precyzyjne skanowanie 3D jednostki Badacz-3 z wykorzystaniem nowoczesnych technologii pomiarowych. Do realizacji zadania użyto geodezyjnego tachimetru z wbudowanym skanerem laserowym Trimble SX12, który pozwolił na pozyskanie wysokiej jakości danych przestrzennych. Uzyskany materiał stanowi podstawę dla przeprowadzenia dimension control – kluczowego procesu w planowaniu przyszłych prac modernizacyjnych i eksploatacyjnych statku.

Statek pomiarowy Badacz-3 fot. Uxo Marine.
Czym jest dimension control?
Dimension control to proces precyzyjnej kontroli wymiarów elementów konstrukcyjnych statku, zarówno na etapie budowy, jak i podczas jego eksploatacji. Umożliwia wykrycie odchyleń od projektu, dopasowanie nowych systemów do istniejącej konstrukcji, zapewnienie wysokiej jakości montażu oraz zgodności z obowiązującymi normami branżowymi. Dodatkowo pozwala znacząco ograniczyć ryzyko kosztownych poprawek w trakcie realizacji prac.
W praktyce oznacza to pewność, że wszystkie elementy konstrukcyjne idealnie do siebie pasują, co eliminuje niespodzianki zarówno w suchym doku, jak i podczas eksploatacji jednostki na morzu.
Dlaczego wykonano pomiar statku Badacz-3?
Jednostka Badacz-3 to specjalistyczny statek operujący m.in. w obszarze badań podwodnych i neutralizacji zagrożeń. W związku z planowanymi modernizacjami wyposażenia pokładowego, konieczne było wykonanie precyzyjnego pomiaru jego nadbudówek, pokładu oraz przestrzeni technicznych.
Tradycyjna dokumentacja projektowa często nie oddaje realnego stanu jednostki po latach użytkowania. Dlatego rzeczywisty model 3D powstały na bazie skanowania stał się niezbędny dla dalszych prac inżynieryjnych.

Skan 3D Badacza-3 wykonany tachimetrem z wbudowanym skanerem laserowym Trimble SX12. fot. Uxo Marine.


Praktyczne korzyści z pomiaru 3D
Pozyskane w trakcie skanowania dane przestrzenne stanowią cenne źródło informacji dla inżynierów, projektantów oraz osób odpowiedzialnych za eksploatację i rozwój jednostki. Szczegółowa dokumentacja geometryczna statku umożliwia podejmowanie świadomych decyzji technicznych, minimalizując ryzyko błędów projektowych oraz nieprzewidzianych trudności w trakcie realizacji prac.
Zebrane dane zostaną wykorzystane do:
-
przygotowania modelu CAD jednostki w stanie aktualnym (as-built),
-
analizy możliwości montażu nowych systemów,
-
oceny zgodności geometrycznej z założeniami projektowymi,
-
oraz do przyszłych przeglądów i planowania utrzymania technicznego.
Dodatkowo, trójwymiarowy model statku może pełnić funkcję podkładu dla zaawansowanych symulacji technicznych, wspierać logistykę remontową oraz stanowić element oficjalnej dokumentacji.

Inwentaryzacja statku w celu zaplanowania rozmieszczenia urządzeń pomiarowych na statku. Skanowanie wykonane mobilnym skanerem CHNAV RS10. Fot. Uxo Marine.




Technologia i precyzja fundamentem rozwoju floty Uxo Marine
Uxo Marine, specjalizująca się w operacjach podwodnych i hydrotechnicznych, od lat stawia na nowoczesne rozwiązania wspierające rozwój i niezawodność swojej floty.
– Jednostka Badacz-3, będąca ważnym ogniwem w strukturze operacyjnej firmy, została poddana precyzyjnemu skanowaniu 3D z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi geodezyjnych. Dokładne dane przestrzenne stanowią nieodzowny element efektywnego zarządzania statkiem, jego modernizacją oraz przygotowaniem do przyszłych wyzwań operacyjnych – mówi Jacek Leśniak, prezes zarządu.
Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi pomiarowych w codziennej praktyce pokazuje, że UxoMarine traktuje technologię nie jako dodatek, lecz jako integralną część strategii zarządzania flotą i przygotowania do przyszłych wyzwań operacyjnych.